logo Belgische Binnenvaart Schepen - v.z.w. Archief- en Documentatiecentrum Erfgoed Binnenvaart

Databank Belgische Binnenvaart Schepen

versie 1.0l - © v.z.w. Archief- en Documentatiecentrum Erfgoed Binnenvaart

Assistentie bij het raadplegen van de pagina

Start - Lijst met alle schepen volgens naam - Lijst met gekopte schepen voor operatie Seelöwe

Alle schepen - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9
Lijst met type vaartuigen - Status van de vaartuigen - Gesloopte vaartuigen - Lijst volgens bouwjaar - Lijst volgens nationaliteit - Lijst met wijzigingen - Lijst volgens lading - Lijst volgens aandrijving - Lijst volgens ENI-nummer
Belgische scheepsmetingskantoren - Overzicht van de herstellingsschepen - Lijst met gekopte schepen voor operatie Seelöwe - lijst met sloopregelingen in België - lijst met de betekenis van de scheepsnamen - Het jagen van een schip
Zoeken op scheepsnaam - Zoeken op ENI-nummer - Zoeken op BR-nummer - Zoeken op Franse registratienummer


Lijst met gekopte schepen voor operatie Seelöwe

Tijdens de Tweede Wereldoorlog had Duitsland het plan om een landing uit te voeren op Engelse bodem. Hiervoor werden spitsen en kempenaars in beslag genomen om ze vervolgens te koppen en om te bouwen tot landingsvaartuig.

De eerste plannen werden reeds in augustus 1939 voorbereid. De bedoeling was om de landing aan te vatten vanuit Zeeland (Nederland). Later werd dit bijgesteld naar de Franse Kusten. Uiteindelijk was het de bedoeling om drie landingen uit te voeren. De operatie kreeg de naam Seelöwe (Zeeleeuw).

De kop werd van de schepen gebrand, net als een deel van het voorpiekschot. Het ruim werd met 1 meter beton gevuld voor stabiliteit. Een laadklep werd op de kop gemonteerd zodat het rollend materiaal vlot van boord kon rijden. Een deel van de schepen die niet gemotoriseerd waren werden met 2 BMW vliegtuigmotoren uitgerust.

Volgens de plannen waren er 3 type schepen, ingedeeld volgens het aantal middelzware tanks die ze konden dragen. Type A1 kon drie tanks vervoeren. A2 vier.

  • A1: spitsen
  • A2: Kempenaars
  • AC: spitsen uitgerust met extra pantsering

Volgens de planning waren er 1722 binnenvaartschepen nodig en 471 sleepboten. Zo'n 2400 binnenvaartschepen werden bijeengebracht, 860 uit Duitsland, 1200 uit Nederland en België en nog eens 350 uit Frankrijk. Andere cijfers spreken van 980 binnenschepen, 335 sleepboten, 670 aandere motorvaartuigen en 43 koopvaardijschepen. In juli 1940 ging men van start met het koppen van de binnenvaartschepen. Naast het probleem dat de Britse Luchtmacht niet uitgeschakeld was zoals gehoopt waren er tegen september 1940 hnog maar 386 sleepboten gevonden. Het plan had weinig slagen op succes en werd uiteindelijk afgeblazen in mei 1941.

In Nederland werden er op volgende werven schepen gekopt en omgebouwd:

  • 170 bij Wilton-Fijenoord
  • 140 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
  • 180 bij de werf van Gusto

Ieder vaartuig kreeg een nummer. Echter zijn er geen registers overgebleven.

Een volledige uitleg rond Operatie Zeeleeuw kan u vinden op Wikipedia.

Hieronder vindt u een lijst met alle 3 gekopte schepen in de databank, gesorteerd op toegekend nummer. Klik op het ID-nummer van het schip om de volledige fiche te laden en de uitgebreide mutaties:



Toegekend nummerVaartuigGekopt bijCategorieFoto
50 -onbekend-A2
68 -onbekend-A1
A287P -onbekend-A2

Over - Nieuws - Inhoudstabel - Disclaimer - Museumschip Tordino - Nautische bibliotheek - V.Z.W. Archief- en Documentatiecentrum Erfgoed Binnenvaart

Correcties en aanvullingen steeds welkom per mail naar de beheerder