Een reddingssloep als motorjacht. Vroeger zag men ze frequent op de binnenwateren. Nu komt men ze occasioneel nog eens tegen op een historisch evenement, maar veeleer is de kans groter om deze verloederd, in een uithoek van een jachthaven te vinden.
[ngg src=”galleries” ids=”3″ display=”basic_thumbnail”]
Vanwaar een reddingssloep?
Een motorjacht is een dure aankoop. Vroeger was dit niet anders. Daarom dat er vaak geopteerd werd om een oude reddingssloep om te bouwen tot motorjacht. De romp was al aanwezig en en meestal ook een motor. Deze sloepen werden aan net geen oud-ijzer prijs verkocht of zelfs minder als deze nog in hout waren. Sloperijen hielden ze aan de kant want de vraag was groot.
Al naar het gelang van de omstandigheden was de opbouw in hout of staal.
Daarnaast had men ook nog het romantische beeld van deze sloepen. Ze behoorden ooit toe aan de grote oceaanreuzen, schepen die de ganse wereld hebben rondgevaren.
Met de komst van reddingsvlotten en het slopen van de schepen in Turkije, Pakistan of India verdween dit concept grotendeels. Echter een nieuwe trend, voornamelijk in Engeland zijn de zelfoprichtende gesloten reddingssloepen. Deze zijn een goedkoper alternatief dan de narrowboats om in te wonen en rond te varen.
De tot pleziervaartuig omgebouwde sloepen bleven wel nog een tijdje bestaan maar hun aantal werd minder.
Verdwenen uit het beeld
Er zijn verschillende reden waarom men nu bijna geen kajuitsloepen meer vindt.
De meest voorkomende reden is de leeftijd van deze schepen. De sloepen waren gemaakt om maar een beperkt aantal keer te gebruiken. Veelal waren ze niet voorzien om frequent te varen. De schepen waren licht en dun gebouwd, waardoor hun romp al snel (te) dun werd. Het was geen uitzondering dat de stalen sloepen slechts op 2mm dikte gebouwd werden.
De motor was vaak hand gestart met een zwengel. Reddingssloepen waren niet gekeurd en werden zelden gebruikt. Een elektrisch startende motor betekende een batterij hebben aan boord en dit vergde onderhoud. Deze motoren werden vervangen in de loop der jaren dat het schip als een pleziervaartuig ging varen.
De goed bewaarde kajuitsloepen werden later herbouwd als open grachtensloep. Dit is voornamelijk een fenomeen in de Nederlandse grote steden zoals Amsterdam waar men met een open sloep door de grachten vaart. Een reddingsboot biedt heel wat plaats voor passagiers of toeristen.
Er is een ruimer aanbod op de tweedehandsmarkt van betaalbare jachten. Deze jachten zijn vaak werfgebouwd en hebben dus een zekere kwaliteit.
De inrichting was van de sloepen was home made en voldoet niet meer aan hedendaagse normen. Ook de smaken veranderen en de sloepen zijn het soms niet meer waard een nieuw interieur in te bouwen.
Komt u op het water nog één van deze schepen tegen denk er dan aan dat de romp een ganse geschiedenis met zich meedraagt!